Laster Naug & Venner...

Studietur til Boston og Dallas



Fra januar i år fikk Naug & Venner ansvaret for sisteleddskommunikasjonen til Joh. Johannson Kaffe AS. I den forbindelse ble vi med kunden vår på retail-studietur rett før jul. Etter 75 butikkbesøk og 800 bilder, har vi oppsummert våre inntrykk i fire lærdommer.

Bransjeglidning

Med utgangspunkt i den målgruppa man allerede tiltrekker seg og deres behov, videreutvikler kjedene sitt tilbud og sortiment – på tvers av tidligere skiller. For at målgruppen skal slippe å bruke tid på å besøke flere destinasjoner, tilbyr for eksempel enkelte apotek-kjeder nå dagligvarer tilpasset hverdagslige behov. Dagligvarekjedene kontrer med å tilby apotek i butikk og et stort utvalg helsekost-produkter. Men de stopper ikke der, mange har et relativt avansert kjøkken hvor de tilbyr alt fra frokost til middag, et rikt utvalg blomster og én større kjede hadde til og med eget mikrobryggeri og bar – i butikken.

På produktnivå observerte vi at kaffehyllen hadde blitt invadert av etablerte og kjente merkevarer, men ikke de du forventer å finne i dagligvarehandelen. Mest overraskende var det å finne skoprodusenten TOMS der, mens noe av det mindre overraskende var kaffebar-kjeden Starbuck`s og fast food-kjeden Dunkin`Donuts. Likevel var hylleplassen de fikk, eller riktigere sagt forhandlet seg frem til, noe som helt sikkert bekymrer de etablerte aktørene i kaffehyllen.

 

 

Go small to go big

Utsagnet ”Alt er større i USA” er fremdeles sant, men absolutt verdt å nyansere. De store supermarkedene med handlegater som strekker seg 100 meter i alle retninger, har sviktende besøkstall og omsetning. Folks hverdag er mer hektisk enn før, eller de ønsker å prioritere tiden sin annerledes, noe som selvfølgelig er utfordrende for supermarkeder som det tar tid å komme seg til og komme seg gjennom. De store kjedene har derfor utviklet mindre konsepter tilpasset behovet til målgruppen der den befinner seg. Nær arbeidsplassen tilbyr de food to go – eller food for now – på bakkeplan, og dagligvarer i underetasjen for det du trenger når du kommer hjem. I boligområder ser man mindre utgaver av tilsvarende konsepter, som tilbyr ferdiglaget mat på vei til jobb, til lunsj eller på vei til egen eller barns trening. Et begrenset utvalg dagligvarer har de også, men plass og fokus er det den ferdiglagde maten som får. Livsstil og adferd har endret seg og dermed også definisjonen av convenience – som nå i stor grad dreier seg om beliggenhet og ferdiglaget mat.


Fersk, frisk og økologisk

Parallelt med utviklingen av ferdiglaget mat som driver i dagligvarehandelen, har fokuset på kunnskap om hva du putter i deg formet de nye butikk-konseptene i det amerikanske markedet. Det første du møter ved inngangen er et bugnende utvalg fersk, frisk og økologisk frukt & grønt. Estetikken, hylleløsningene og merkingen er med på å understreke dette. Råvarene er tydelig merket med hvor de kommer fra, gjerne navnet på gården og bøndene som har produsert de, og det aller meste er økologisk. De samme produktene brukes til å lage de ferdige rettene som enten er klare eller lages på bestilling. Brus har blitt utkonkurrert på de mest synlige plasseringene av smaksatt vann, ferskpresset juice og smoothies – også det gjerne laget på stedet.


Teknologi og valgfrihet

Det er målgruppens behov som bestemmer utvalget og måtene man kan handle på. Du kan handle på nett, via app eller ved å besøke butikken. Du kan velge mellom å handle og kjøre varene hjem selv, plukke opp handleposene på vei hjem eller få de kjørt hjem. Du kan handle og lage maten selv, spise maten der eller bestille catering fra butikken – til hverdags eller fest.

Det siste i bruk av ny teknologi i amerikansk dagligvare er Amazons testbutikk, som foreløpig kun er åpen for deres ansatte. Ved bruk av AI og machine learning, eliminerer de behovet for betalingskasser og kø. Du registrerer deg ved hjelp av mobilen idet du går inn i butikken. Du tar varene du skal ha, kassalappen oppdateres fortløpende med innholdet i handlevognen din og du belastes for de varene du forlater butikken med. Enkelt for deg og en ny mulighet for dagligvarekjedene. Ved å eliminere behovet for kassebetjening, kan man endre sammensetningen av kompetanse – for eksempel fra tradisjonelle butikkansatte til rene servicemedarbeidere, ernæringsspesialister og kokker. At det er IT-selskapet Amazon som driver denne utviklingen og ikke de etablerte dagligvare-kjedene, er verdt å merke seg.

Date Published: januar 17, 2017
Category: Nyheter, Strategi


Share my work:

ANDRE JOBBER


Noen av våre jobber.