Laster Naug & Venner...

Historisk Cannes-jury. Vi er stolte av å være representert.



Kreativ leder Silje Helene Fjeld er én av fem norske jurydelegater under årets Cannes Lions festival. Den norske jurysammensetningen skaper reklamehistorie.

For første gang i Cannes Lions’ over 60 år gamle historie består hele jury-delegasjonen fra et land kun av kvinner.

Det var først bare en eneste stor ære det å bli nominert til å representere Norge i Cannes-juryen. At jeg så har blitt plukket ut blant så mange dyktige bransjekollegaer gjør meg ydmyk og skikkelig stolt, sier Silje. Jurytjenesten er godt i gang allerede.

Silje forhåndsjuryerer nemlig i den nye shortlist-juryen og har allerede mistet tellinga over antall jobber hun har sett og gitt poeng til, men det må være et sted mellom 150-200 casefilmer, nettsider og presentasjonsboards. Det er bare starten. Fortsatt venter det rundt 300-400 caser som skal juryeres ferdig før festivalen i juni.

 

 

Det er en så stor kilde til inspirasjon.

Det å få muligheten til å fordype seg i problemstillinger og ta pulsen på den globale reklamebransjen. Kunnskap jeg gleder meg til å dele med resten av byrået og kundene våre.

Det er fortsatt tidlig i juryeringsprosessen, men noen tendenser peker seg ut allerede. Det er helt tydelig at VR har vært i vinden det siste året, men det hjelper liksom ikke bare å pakke inn hva du vil i VR og tro at det er en god idé. De casene har det vært mange av og de ryker fort ut. Ellers kan jeg på et generelt grunnlag si at bundling mellom merkevarer og plattformer er i vinden og at smart medieplassering utenfor de tradisjonelle massekommunikasjonskanalene ofte er en idé i seg selv.

Det virker som det går en feministbølge over verden. Det er mange caser som retter søkelyset på urettferdigheten kvinner blir utsatt for basert på kjønn. Alt i fra kvinnemishandling i Irland, til likbrenning i India til voldtekt i Russland. Det viser hvordan vi i reklamebransjen verden over, bruker faget vårt til å både endre lovverk, holdninger og til å skape et tryggere samfunn. Det skal vi være stolte av og jeg håper at denne trenden fortsetter. Også her i Norge. Det er nok av reelle problemer vi kan bli med på å løse.

 

Silje juryerer i kategorien Promo &/ Activation.

Jeg er helt sikker på at kategorien vil vokse seg større i årene fremover og jeg tror flere norske annonsører vil få øynene opp for denne måten å kommunisere på. Det gjør de jo egentlig allerede. Enkelt forklart handler det om å skape aktiviteter med en tydelig målsetting, aktiviteter som skal få publikum til å utføre en målbar handling.

I konkurransesammenheng, handler det i bunn og grunn om en tydelig problemstilling, innsikt og en smart løsning, godt forklart i en casemovie, hvor du i tillegg kan dokumentere resultatene. Det er allerede caser som utpeker seg. Hårene på armene har reist seg og tårene har trillet mange ganger. Verden kan være så stygg og ufin og det er bare reklamebransjen som kan redde oss. Nei, det siste sa jeg ikke. Men det er litt sånn det føles å se en god idé, avslutter Silje.

 

 

For mer informasjon om denne saken, vennligst ta kontakt med:
Silje Fjeld: silje@naug.no / 40 22 24 24

Date Published: mai 22, 2017
Category: Nyheter


Share my work:

ANDRE JOBBER


Noen av våre jobber.